Det där med hälsan – och en analys

2 Dec

Ja, det har varit lite si och så med hälsan i höst. Eller sista halvåret faktiskt. Förkylningarna avlöser varandra, jag började träna och därefter sträckte jag först vänstra sidan av ryggen (aj) och sedan vänstra höften (aj aj) och jag är väldigt seg och trött. Jag känner mig inte frisk helt enkelt.

Men jag känner igen det här från andra höstar och undrar om det har och göra med att jag har väldigt mycket att göra under en period aug/sept och att jag inte är så stresstålig och att det kommer som ett bakslag senare på hösten samt att jag ofta går omkring med förkylningar på sommaren vilket gör att jag inte får den återhämtning som jag behöver.

Alla mina värden är såååååå bra när man söker sig till sjukvården. Varför är det så, att om det inte syns på ett blodprov så är det heller inget som finns. Sjukvården hjälper en att överleva (och det gör de bra) men inte att leva. Jag har länge tänkt att det är något som inte står rätt till och en del av det är den stress som kroppen fick i och med de behandlingar jag tidigare fått, cellgifter, antikroppar och strålning samt det faktum att jag jobbmässigt kört på i full fart även om jag egentligen inte orkat hela tiden. Eftersom jag känner att livet inte är superkul när man är begränsad och inte kan planera (tänk om jag blir sjuk) och orken tryter allt som oftast har jag läst och funderat mycket över vad jag ska göra åt det.

Min syster gjorde en hårmineralanalys i början av hösten. Jaha, tänkte jag. Ska det vara något? Jag vet ju vad sjukvården tycker om det, inte bra, det anses vara bluff så självklart ställde jag mig avvaktande till det. Anledningen till att hon gjorde analys vara att hon var så trött på att ha ont i kroppen jämt och att ha så svårt att gå ner i vikt och inte hittade någon lösning på annat sätt.

I analysen kom bland annat fram att hon har låg ämnesomsättning samt status på hennes mineralvärden och förhållandet dem emellan. Hon fick kostråd (som hon väl följt lite grand) och rekommendation om vilka tillskott hon ska ta. Vi skrattade lite åt att hon skulle trycka i sig hela 12 kapslar av ett antal olika preparat.

Efter ca en månad kom hennes första utlåtande: Ett lugn i kroppen, ingen smärta och dessutom hade hon tappat 5 kg! Och vad tror ni jag gjorde då? Jo, gjorde en analys jag också.

Okej tänkte jag, då ska vi se vad det här kan ge. Jag har läst på en del, och kommit fram till vilka problem som kan tänkas vara med min kropp:

  • Låg ämnesomsättning (bukfetma och för hög vikt i förhållande till intag)
  • Trötta binjurar (Mia Lundin om kortisolbrist där merparten av punkterna stämmer in på mig såsom t.e.x. dåligt minne och ”hjärndimma och svårighet att komma upp på morgonen)
  • Låga kaliumvärden (trötthet och muskelsvaghet) p.g.a. diuretika.
  • Hypotyreos (äter Levaxin, men det gör ingen större nytta).

Resultatet på analysen var intressant och bekräftade samtliga av ovan nämnda. Kostråden jag fick var att sammanfattningsvis att öka proteinintaget (med vissa reservationer) och minska på kolhydratintaget och att undvika tillskott i form av kalcium och D-vitamin.

Några resultat:

Långsam metabolism (Typ #1) där bidragande faktorer kan ligga i kost (lågt proteinintag och högt kolhydratintag), endokrin funktion (låg sköldkörtelaktivitet i kombination med låg binjurefunktion), matsmältning (dålig absorption och användning av näringsämnena) och virusinfektioner.

Intressant. Eftersom samtliga bidragande faktorer stämmer in på mig då det också visade sig att jag har för låg saltsyraproduktion vilket ställer till det för matsmältningen. Här fick jag en aha-upplevelse eftersom jag ofta har problem med magen, blir mätt fort, maten lägger sig som en klump i magen och får en konstig reaktion i kroppen så snart jag ätit (inte alltid men ofta). Jag har många gånger trott att svedan i magen kräver syrahämmande medel, men det är precis tvärt om. Med för lite saltsyra i magen får kroppen svårt att bryta ner protein (vilket jag ju ska äta mer av). Saltsyran hjälper till att aktivera viktiga enzymer som t.e.x Pepsin och för att vi ska kunna tillgodogöra oss t.e.x. kalcium och lagra det på rätt ställe (vilket inte är i muskler eller andra mjukdelar).

Det visades sig också att jag hade lågt kalium (!) och natrium. Och lågt mangan. Mangan behövs i kombination med vissa andra vitaminer och mineraler för bland annat kolhydratomsättning och energiproduktion. Typiska bristsymptom är låga blodsockerhalter, ligamentära problem och rubbad fortplantningsfunktion. Hm.

Jag hade också, visade det sig, för låga magnesiumnivåer och för höga kalciumnivåer. Vilket kort sagt inte är så bra för musklernas funktion (konstant muskelspänning och muskelsammandragning) samt att det kan öka risken för artros. Ajajaj.

Det är en diger sammanställning med många förklaringar och råd och till sist rekommendationer vad gäller kosttillskott. Vi skrattade ju åt min syster som skulle äta 12 kapslar om dagen. Jag rekommenderades 32! Jag är verkligen ett ras!

Nu har jag kört full dos i en vecka och känner små små glimtar av pigghet. I går började jag med Metagest med saltsyra och enzymer för att komma tillrätta med matsmältningen. Bristande saltsyraproduktion förvånade mig, ett ganska oväntat resultat men nog så viktigt att komma tillrätta med. För om matsmältningen är dåligt blir även välbefinnandet det och dessutom blir det ju näringsbrist om inte tarmen kan ta upp alla gottigheter man stoppar i sig.

Nästa inlägg kommer att handla om eländets kulmen när jag var i Bilbao.

 

 

 

Ett svar to “Det där med hälsan – och en analys”

  1. Jessika Devert 26 januari, 2017 den 14:20 #

    Hej! Jag är frilansjournalist och skulle vilja komma i kontakt med dig angående din tårkanalsoperation. Kan du mejla mig? Allt gott, Jessika Devert

Kommentera

